Alan W. Watts: Mudrost nesigurnosti
Engleski filozof, govornik i spisatelj Alan Wilson Watts u svojim je govorima i knjigama pokušao približiti istočnjačku filozofiju zapadu. Diplomirao je teologiju i doktorirao na bogosloviji, a upoznavanje sa zen-budizmom, indijskom i kineskom filozofijom općenito prometnulo ga je u glavnog tumača ovih drevnih filozofskih učenja u okviru zapadne kulture. Napisao je dvadesetak knjiga o filozofiji i psihologiji religije, a među njima je i "Mudrost nesigurnosti" (Budilnik izdavaštvo, 2022.). Iako nastala davne 1951. godine i danas je više nego aktualna s Wattsovim promišljanjima o materijalizmu i kako suvremeni čovjek sreću i ispunjenje pokušava pronaći kroz konzumeristički stil života.
Ljudska želja teži nezasitnosti. Toliko smo zabrinuti za svoje užitke, da nam ih nikad nije dosta. Svoje osjetilne organe stimuliramo toliko da na kraju postaju neosjetljivi; želimo li da se ugoda nastavi, svaki im se put mora osigurati sve snažniji i snažniji podražaj. U samoobrani tijelo se razbolijeva od napora, no mozak želi još, i još. Mozak se nalazi u neprestanoj potjeri za srećom, a budući da se on mnogo više brine o budućnosti nego o sadašnjosti, sreću doživljava kao jamstvo za beskrajno dugu budućnost prepunu ugode. Samo, mozak također zna da nema beskrajno duge budućnosti i zato, da bi bio sretan, mora nagomilati sve užitke raja i vječnosti u rasponu od samo nekoliko godina.
Watts vjeruje da je ključ za razumijevanje samog iskustva života u višoj svijesti koja je jedini i izravan način da u njega budemo uronjeni i sjedinjeni sa svime što jest. Prepreka tome je uvjerenje da postoji "Ja" - naš identitet odvojen od svega što nas okružuje koji ima potrebu za što većom sigurnosti i stavljanjem svega u neke okvire i jasne definicije, a to je u suštoj suprotnosti sa stvarnosti koja je u stalnoj mijeni.
Od samog početka mora biti očito da postoji kontradikcija u želji da se bude savršeno siguran u svemiru čiju samu prirodu čine trenutačnost i fluidnost. Samo, ta suprotnost leži nešto dublje nego u samom sukobu između želje za sigurnošću i činjenice da se sve mijenja. Želim li biti siguran, tj. zaštićen od životnog vijeka, zapravo želim postati odvojen od života. Pa ipak, upravo taj osjećaj odvojenosti čini da se osjećam nesigurnim. Biti siguran znači izolirati i osnažiti svoje "Ja", no ono što čini da se osjećam usamljenim i ustrašenim upravo je osjećaj da sam postao takvo izolirano "Ja". Drugim riječima, što više sigurnosti uspijem steći, to ću je više željeti. Ili još jednostavnije: želja za sigurnošću i osjećaj nesigurnosti zapravo su isto. Zadržati dah znači - izgubiti dah.
Vještina pisanja koju Watts posjeduje omogućava mu da iznimno kompleksna promišljanja o životu prenese na razumljiv i slikovit način što čitatelju omogućava da ih upije i integrira gotovo bez napora, kao nešto samo po sebi razumljivo i evidentno. Štoviše, čini se da umno zadubljivanje i analitičko seciranje napisanoga može biti kontraproduktivno te otežati ako ne i blokirati usvajanje pročitanoga. Proces spoznaje onoga o čemu Watts piše događa se na razini svjesnog prepoznavanja - njegove riječi odražavaju ono što naša svijest već zna ako naš um ne ometa taj proces.
Život i smrt nisu dvije suprotstavljene sile; one su jednostavno dva načina gledanja na istu silu, jer kretanje je promjena, jednako graditelj koliko i razoritelj. Ljudsko tijelo živi jer je složen sustav pokreta, cirkulacije, disanja i probavljanja. I zato - odupirati se promjeni, nastojati priljubiti se uz jedino uz život nalikuje na zadržavanje daha: ustrajete li u tome, ubijate sami sebe.
Do smrti 1973. godine, A. Watts je pisao i redovito
putovao održavajući gostujuća predavanja na većini glavnih sveučilišta u
Sjedinjenim Američkim Državama dok su od ranih šezdesetih njegovi radijski
nastupi bili prenošeni na nacionalnoj razini, a tada aktivan pokret
kontrakulture ("Hipiji") koji je prosvjedovao protiv rata u Vijetnamu,
konzumerizma te uvriježenih društvenih normi i vladajućih struktura ga je prigrlio
kao svog duhovnog glasnogovornika.
Izvorno objavljeno: budidobro.com (27.07.2022.)